Keresés
Magyar
Menu Bezár

Gondolatok az irodalom tanításáról és a műelemzés lehetőségeiről a középiskolában

Gyártó: JATEPress
SKU (saját egyedi azonosító): 3159780000261
Forgalmazó: Bookline
Elérhetőség: Jelenleg nincs készleten - előrendelheted és amint a forgalmazótól beérkezik az áru küldjük a rendelést.
Tartalomjegyzék: Németh László: Óraadók királysága Biológia Filozófia Irodalomtörténet Csábítás munkára BEVEZETÉS I. AZ IRODALOMTANÍTÁS RÉSZPROBLÉMÁI, TEVÉKENYSÉGI TÍPUSAI 1. „Olvasóvá nevelés”. A diákok olvasmányai Kamarás István: Diák olvasók az olvasáskutatók szemével 1. Milyen olvasók jönnek az általános iskolából? 2. Mit ér a középiskolás diák, ha olvasó? 3. Hogyan alakul az iskola és az olvasó viszonya? 2. Szempontok a tanári kérdezés problémájához 3. A tankönyvhasználat problémái 4. Klasszikusok vagy kortárs művészet? 5. Magyar irodalom-világirodalom 6. Kötelező olvasmányok elemzése 7. Írásbeli (házi) feladatok 8. Kapcsolat a társművészetekkel 9. Referátumok az irodalomórán 10. Csoportmunka az irodalomórán 11. A fakultáció problémái 12. Érettségi irodalomból: érettségi tételek 13. Átfogó bevezető irodalomóra: a kor általános jellemzése 14. „Találkozás az íróval” – a bevezető óra 15. A pályakép fontosságáról. Az író életútját bemutató óra 16. Irodalmi hatás-viszonyok. A szerző és a mű utóélete 17. Az összefoglaló óra 18. Irodalmi játékok II. A MŰELEMZÉS MÓDSZEREI A MAGYARÓRÁN (Bevezetés) 1. Kiindulás a vers címéből 2. A mű szerkezete mint elemzési kiindulópont 3. Tér- és időviszonyok a versben 4. Kiindulás a vers alapszituációjából, illetve a verscselekményből 5. A költői képek okozta hatás tudatosítása, fény-árnyék, csend és hangok, színek és mozgások a versben 6. Kiindulás a vers visszatérő elemeiből (keret, refrén, ismétlődések) 7. Verset szervező képek, vezérmotívumok, vándormotívumok 8. A költő viszonya saját verséhez, önmagához és az olvasóhoz III. MEGKÖZELÍTÉSI KÍSÉRLETEK 1. Dante: Isteni Színjáték; Pokol. A bevezető ének szöveggyűjteményben lévő részletének elemzése (I. osztály) 2. Vörösmarty Mihály: Zalán futása. Az Előhang elemzése (II. osztály) 3. Petőfi Sándor: Mögöttem a múlt… A Felhő-ciklus egy versének elemzése (III. osztály) 4. Rimbaud: Gyerekkor – III. A prózavers elemzése (III. osztály) 5. Ady Endre: Ésaiás könyvének margójára. Verselemzési terv (III. osztály) 6. Franz Kafka: Testvérgyilkosság. A novella megközelítési lehetőségei (IV. osztály) 7. Antun Branko Šimič: Fülledt levegő. Kísérlet a vers megközelítésére (IV. osztály) IV. NÉGY MŰ – NÉGY KÍSÉRLET. MŰELEMZÉSEK Ryunoszuke Akutagawa: A cserjésben [Halász László] Pilinszky János: Négysoros [Ódor József] Pilinszky János: Életfogytiglan [Szilasi László] Menj, s légy magad levél! Tandori Dezső: 1976823/a2 – Előszó Paul Klee-hez 199O33/ax – Miről „mesél” az anyag, avagy: A nézés erejéig menjünk el labirintusnak? [Kurdi Fehér János] V. SZÖVEGEK Victor Hugo: Stella Arany János: Bor vitéz Arthur Rimbaud: Gyerekkor – III. Franz Kafka: Testvérgyilkosság Paul Éluard: A férfi elfut Antun Branko Šimič: Fülledt levegő Pilinszky János: Félmúlt
Termék jellemzők
FormátumKönyv
MűfajIrodalom
MűfajIrodalomelmélet
Gyártási év1998
Kötéspuhatáblás, ragasztókötött
Oldalszám188